Zdjęcia i informacje o Ziemii chojeńskiej, kostrzyńskiej i gorzowskiej.

pl en de

Lista miejsc wartych obejrzenia w regionie:

Ziemia Chojeńska, Kostrzyńska i Gorzowska nie są typowymi regionami turystycznymi. Mimo wszystko na tym terenie można znaleźć kilka ciekawych obiektów architektury, przyrody a także innych atrakcji. Ich zaletą jest także to, że zwiedzając je nie natrafimy zwykle na tłumy ani kolejki, a także ze względu na fakt, iż zwiedzenie ich jest w większości bezpłatne.
Poniżej prezentujemy kilka ciekawych miejsc.

Punkt widokowy Góra Czcibora koło Cedyni

Miejsce na wysokiej skarpie nad doliną Odry z doskonałym widokiem na dolinę i niemiecki brzeg. W tym miejscu miała prawdopodobnie miejsce Bitwa Pod Cedynią w 972 roku. Na Górze znajduje się pomnik przedstawiajęcy orła.
jak trafić → Jadąc z Osinowa Dolnego do Cedyni Góra jest po prawej stronie.

Wieża widokowa w Cedyni

Na wzgórzu w centrum Cedyni. Zbudowana w 1890 r zawsze była właśnie wieżą widokową. Z góry widać Cedynię i okoliczne wgórza. Wstęp bezpłatny, klucz jest dostepny w muzeum przy rynku.
jak trafić → Aby dojść do wieży widokowej należy z rynku w centrum Cedyni pójść w górę drogą po prawej stronie w kierunku kościoła a nastepnie jeszcze przed kościołem skręcić w prawo. Wieża będzie około 200 metrów dalej po lewej stronie na wzgórzu.

Kościół Najświętszej Marii Panny w Chojnie

Kościół Mariacki w Chojnie jest obecnie w trakcie renowacji, która rozpoczęła się w 1986 roku z inicjatywy architekta niemieckiego Günthera Kumkar'a. Remont kościoła finansowany jest głównie przez "fundację dla współpracy polsko-niemieckiej".
Wieża katedry ma ponad 102 metry wysokości i jest 6 pod względem wysokości wieżą w Polsce.
Katedra jest zwykle zamknięta. Otwierana jest w czasie świąt. Można także poprosić o otwarcie w pobliskim Biurze Informacji Turystycznej.
jak trafić → Położona w centrum Chojny, widoczna z każdej strony.

Chojna

Kościół pod wezw. Św. Stanisława Kostki / Kaplica Templariuszy w Chwarszczanach

Gotycka kaplica z XIII wieku. Wybudowana przez templariuszy w miejscu poprzedniej romańskiej rozebranej w 1280 roku. Pod względem architektonicznym stanowi połączenie budowli sakralnej z militarną. (Parafia: Sarbinowo)
jak trafić → Jadąc przez Chwarszczany z Mieszkowic w strone Kostrzyna należy szukać kaplicy po lewej stronie drogi.

Pałac w Czernikowie

Barokowy pałac z 1850 roku. Należał w przeszłości do licznych rodzin niemieckich z których ostatnimi właścicielami byla rodzina von Oelsen. Po wojnie byla tu szkoła ogrodnicza a następnie PGR. Obecnie Pałac jest własnością prywatną.
jak trafić → Z Myśliborza należy kierować się na Dębno. Po wyjeździe z Myśliborza we wsi Wierzbnica neleży skręcić w prawo na Nawrocko -> Czerników. Do pałacu należy jechac cały czas prosto przez wieś.

Pałac w Dąbroszynie

Kompleks pałacowo parkowy z XVII wieku. Pałac powstał w XVII w, przebudowywany pózžniej. Park utworzono pod koniec tego samego wieku i przekształcono w park angielski, z licznymi postumentami, pomnikami, kamieniami oraz egzotycznymi drzewami (miłorząb japoński).
jak trafić → Jadąc z Kostrzyna do Gorzowa Wielkopolskiego w Dąbroszynie pałac znajduje się po prawej stronie drogi nieopodal kościoła.

Niemiecki Cmantarz Wojenny w Glinnej

Utworzony w latach 2001-2003 cmentarz żołnierzy niemieckich poległych w II Wojnie Światowej. Docelowo cmentarz ma pomieścić około 30000 poległych. Cmentarz jest bardzo ładnie utrzymany.
jak trafić → Gdy wjeżdżamy do Glinnej od strony Starego Czarnowa, po prawej stronie znajdziemy kierunkowskaz na ogród botaniczny i cmentarz. Należy jechać przez las jeszcze około 1 km.

Punkt widokowy "bunkier" w Gozdowicach

Miejsce na wysokim przegu Odry z ciekawą panoramą niemieckiego brzegu. Znajduje się tu budynek - bunkier z drewanianych bali. W tym miejscu w 1945 roku znajdowała się bateria dział artyleryjskich.
jak trafić → Wjeżdżając do Gozdowic od strony Starych Łysogórek należy skręcić w prawo tuż za pomnikiem - kamienną tablicą.

Ruiny Starego miasta w Kostrzynie

Pozostałości pięknego starego Kostrzyna, z którego pozostały ruiny zwykle nie przekraczające metra wysokości. Widać stare posadzki i schody, częściowo odrestaurowane dla zwiedzających. Bardzo ładny widok na Odrę.
jak trafić → Wjeżdżając do Kostrzyna od Słubic należy na krzyżówce niedaleko stacji benzynowej Statoil nie skręcać w prawo tylko zaparkować po lewej stronie, koło hotelu Bastion.

Fort Sarbinowski w Kostrzynie

System bunkrów wybudowany w latach 1883-1887 jako część Twierdzy Kostrzyn. Pozostały tylko dosyć widowiskowe resztki umocnień.
jak trafić → Jadąc z Dębna do Kostrzyna bunkry zlokalizowane są ok 3 kilometrów przed Kostrzynem po lewej stronie. Trzeba jechać ok. 300 m żużlówką.

Przystanek Woodstock w Kostrzynie

Największy Rockowy festiwal w Polsce organizowany przez Jurka Owsiaka. Odbywa się co roku na początku sierpnia w Kostrzynie nad Odrą.
jak trafić → Przystanek Woodstock organizowany jest na północ od Kostrzyna na wielkim placu który znajdziemy wjeżdżając do Kostrzyna od strony Dębna i skręcając w lewo na pierwszym rondzie.

Ruiny kościoła w Krajniku Dolnym

Był to ryglowy kościół wybudowany na przełomie XVIII i XIX wieku. Przetrwał II Wojnę Światową lecz nie był użytkowany i został zniszczony. Ołtarz z kościoła został przeniesiony do kościoła w Piasku.
jak trafić → Rukiny kościoła widac z mostu granicznego jednak jadąc przez wieś jest on zasłonięty przez zarośla. Wjeżdżając do Krajnika Dolnego od strony Chojny gdy jedziemy z górki i mijamy zabudowania po lewej stronie, to na w połowie zjazdu powinniśmy skręcić w prawo w niewielką piaskową drogę i następnie rozglądać się po lewej stronie.

Moryń

Kręgi na polu koło Nowego Objezierza

Niedaleko Nowego Objezierza na polu odnalezione zostały kręgi datowane przez archeologów na 7000 lat. Widoczne są tylko z lotu ptaka. Są prawdopodobnie pozostałością budowli dawnych mieszkańców tych okolic. (Fot. Norbert Pająk - Grupa Motoparalotnie nad Odrą)
jak trafić → Jadąc z Morynia w kierunku Cedyni należy skręcić w brukowaną drogę w lewo obok kapliczki tuż za wjazdem do Nowego Objezierza. Kręgi znajdują się kilometr dalej po prawej stronie.

Park Dinozaurów w Nowinach Wielkich

Czynny codziennie w godzinach: pon-pt: 9:00-18:00, so-nie: 10:00-19:00 Więcej informacji ⇒
jak trafić → Nowiny Wielkie leżą pomiędzy Kostrzynem a Gorzowem Wielkopolskim. Jadąc z Kostrzyna za wsią Białcz ale przed Nowinami Wielkimi należy skręcić w prawo na Świerkocin. Następnie dojeżdża się do Nowin Wielkich. Kawałek za przejazdem kolejowym skręcamy w małą drogę w prawo. Należy patrzeć na znaki. Kawałek dalej będziemy mijać park po lewej stronie, będzie widać drewnianą bramą.

Międzyrzecki Rejon Umocniony w Pniewie

Tak zwany Wał Wschodni (oficjalnie Forteca-Odra-Warta) został wybudowany w 1934 roku na wschodnich rubieżach dawnej Rzeszy Niemieckiej. Okolo 32 kilometrowej długości i 40 metrowej głebokości system fortyfikacji został wyposażony między innymi w podziemną kolej zbudowaną przez Berlińskiego operatora U-Bahn - BVG. Część fortyfikacji w Pniewie może być zwiedzana, uzupelniona o muzeum i inne wystawy militarne. Jakkolwiek wnętrze bunkra jest sugestywnym odzwierciedleniem szaleństawa wojny, może ono zainteresować nie tylko miłośników historii. Wnętrze bunkrów zamieszkują bowiem tysiące nietoperzy.
jak trafić → Jadąc z Międzyrzecza w kierunku Świebodzina należy dojechaą do wsi Kaława. Obok restauracji znajdziemy tutaj czołg. Nalezy skręcić w prawo i jechać kilka kilometrów w kierunku Pniewa, do końca drogi.

Ogród Dendrologiczny w Przelewicach

www.ogrodprzelewice.pl
W parku w Przelewicach, który został zbudowany przez niemieckiego przemysłowca i pasjonata dendrologii Conrada von Borsig możemy znaleźć piękny ogród dendrologiczny zawierający rzadkie gatunki drzew oraz innych roślin. Zwiedzając ogród można spacerować po Ogrodzie Japońskim, kładkach nad wodą, Oranżerii. Warto odwiedzić pałac oraz pomnik Conrada von Borsig zastrzelonego we własnym parku przez Rosjan pod koniec wojny.
jak trafić → Do Przelewic łatwo trafic z Lipian, Pyrzyc albo Barlinka. Droga do ogrodu dendrologicznego jest dobrze oznakowana.
Kliknij aby zobaczyć więcej zdjęć »

Pomnik pamięci lotników litewskich koło Pszczelnika

Pomnik upamietniający przelot i tragiczną śmierc dwóch litewskich lotników - Steponasa Dariusa i Stasysa Girenasa. W miejscu tym 17 lipca 1933 samolot "Lituanica" który pilotowali rozbił się podobno na skutek złych warunków pogodowych. Piloci mieli za sobą trasę 6411 km nieprzerwanego lotu przez atlantyk. Do celu czyli do Kowna na Litwie pozostało im zaledwie 650 km.
jak trafić → Jadąc z Myśliborza do Dębna przed miejscowością Pszczelnik znajduje się niewielka tablica wskazująca drogę w lewo do pomnika. Pomnik znajduje się w lesie około 3 km dalej. Dojazd jest dobrze oznaczony szeregiem podobnych tabliczek.

Pałac w Rościnie

Pałac został wybudowany przez rodzinę von Bredow w XVIII wieku. Obecnie jest on w posiadaniu firmy kosmetycznej ktora planowała uruchomienie tutaj hotelu, jadnak nie sa prowadzone prace w tym kierunku.
jak trafić → Z Myśliborza należy jechać w kierunku Dębna. Za Myśliborzem należy skręcić w prawo na Czerników a po około 3 kiometrach w lewo na Rościn. Pałac jest po lewej stronie drogi zaraz za kościołem.

Kaplica Templariuszy w Rurce

Niewielka XIII wieczna Kaplica z ciosanego kamienia. Od XVII wieku pelnila funkcje spichlerza a od XIX wieku gorzelni. Obecnie jest ona prywatna wlasnoscia.
jak trafić → Z Chojny należy jechać na Banie. W Rurce kilkaset metrów po minięciu kościoła skręcamy w lewo i jedziemy znowu ok 400 matrów wypatrując kaplicy po lewej za drzewami.

Cmentarz Wojskowy w Starych Łysogórkach

Na cmentarzu spoczywa 1973 polskich żołnierzy poległych w 1945 r. w czasie Operacji Berlińskiej. 322 żołnieży jest nieznanych.
jak trafić → Jadąc z Siekierek do Starych Łysogórek cmentarz znajduje się po lewej stronie. Czołg przed cmentarzem widać z daleka.

Sanktuarium Nadodrzańskiej Królowej Pokoju w Siekierkach

Sanktuarium zostało zbudowane w latach 80' na miejscu dawnego kościoła zburzonego po wojnie. Otwarcie sanktuarium nastapiło w dniu 6 maja 1990 roku. W sanktuarium znajduje się obraz Matki Boskiej ze Stoczka Warmińskiego.
jak trafić → Jadąc z Osinowa Dolnego przez Siekierki należy skręcić w lewo obok zrobionej z kamieni kapliczki. Sanktuarium znajduje się na górce.

Trzcińsko Zdrój

Stary cmentarz Niemiecki w Witnicy

Na terenie obecnego cmentarza wydzielony jest fragment prezentujący zebrane w formie lapidarium stare niemieckie nagrobki.
jak trafić → Z Witnicy należy kierowaą sie na północ na i Dębno. Na samym końcu Witnicy cmentarz znajduje się po lewej stronie.

Pomnik Bitwy pod Sarbinowem koło Sarbinowa

Odnowiony Pomnik wzniesiony w miejscu Bitwy pod Sarbinowem pomiędzy Prusami a Rosjanami w roku 1758. Poprzedni stojũcy w tym miejscu pomnik był wspomniany w książce znanego pisarza niemieckiego Theodora Fontane'a "Wanderungen durch die Mark Brandenburg". Pomnik tamten zostal jednak zniszczony i przez długi czas w jego miejscu znajdował się jedynie stos kamieni. W 2010 roku został postawiony nowy pomnik w tym samym miejscu - w którym stacjonował król pruski Fryderyk II.
jak trafić → Jadąc z Kostrzyna w kierunku Dębna należy w miejscowości Sarbinowo skręcić w lewo. Około kilometra za Sarbinowem po prawej stronie drogi zobaczymy tablice z wizerunkiem pruskiego żołnierza. Znajdująca sie przy niej aleja drzew prowadzi do miejsca w którym znajdował się pomnik.
Kliknij aby zobaczyć więcej zdjęć »

Mimo starań nie gwarantujemy poprawności a zwłaszcza aktualności danych na stronie.